Kaizen Nedir? Tarihçesi

Kaizen Nedir? Tarihçesi

Kaizen Nedir? Tarihçesi

Kaizen‘in tarihi, Toyota‘nın üretim sürecinde kalite çemberlerini ilk kez uyguladığı II. Dünya Savaşı’ndan sonra başlar. Bu kısmen ülkeyi ziyaret eden Amerikan iş ve kalite yönetimi öğretmenlerinden etkilenmiştir.

Kalite çemberi, işle ilgili sorunları tanımlamak, analiz etmek ve çözmek için düzenli olarak bir araya gelen aynı veya benzer işi yapan bir çalışanlar grubudur. Bu devrimci konsept, 1950’lerde Japonya‘da çok popüler oldu ve Kaizen grupları ve benzer işçi katılım programları şeklinde var olmaya devam ediyor. Kaizen terimi, Masaaki Imai‘nin çalışmaları ile dünya çapında ün kazanmıştır.

Masaaki Imai (1930 doğumlu), özellikle Kaizen‘de kalite yönetimi konusundaki çalışmaları ile tanınan bir Japon örgütsel teorisyen ve yönetim danışmanıdır. 1985 yılında batılı firmalara Kaizen kavramlarını, sistemlerini ve araçlarını tanıtmaları için Kaizen Enstitüsü Danışma Grubu’nu (KICG) kurdu. Şu anda, Kaizen Enstitüsü ekibi, dünya çapındaki neredeyse tüm iş sektörlerinde yalın metodoloji ve kaizen eğitim kurslarını uyguladı.

Kaizen Nedir? Prensipleri Nelerdir?

Mutlak müşteri memnuniyetini sürekli sağlamak için “Kalite – Maliyet – Teslimat Performansı” konularında “İş Güvenliği – Kalite – Verimlilik” konularında taviz vermeden en iyi olmaktır.

 

  • Kalite ve iş güvenliği her zaman en önde gelmelidir.
  • Daima bilimsel verilerle konuşulmalıdır.
  • Yerinde gözlem ile problem doğru tespit edilmelidir.
  • Sorunun kök nedenlerine inilmelidir.
  • Bir sonraki işlem bizim müşterimizdir.
  • PUKÖ Çevrimi’nin evreleri eksiksiz uygulanmalıdır.

 

Kaizen faaliyetlerinde, çalışanların tümü rol almalıdır.

Kaizen faaliyetlerinin başarı ölçümü:

 

  • Katılımın yaygınlığı
  • Yapılan Kaizen’lerin sayısı
  • Birimlere dağılımı
  • Elde edilen fayda
  • Araçların doğru kullanımı
  • Sürdürülebilirlik
  • Başarının paylaşılması

 

Kaizen Nedir? Faydaları Nelerdir?

 

  • Değer yaratmayan işleri ortadan kaldırır.
  • Iskarta, kirlilik ve tehlikeli çevresel israfları azaltır.
  • Daha az enerji, su ve ham madde tüketerek tasarruf sağlar.
  • Çalışma şartlarını iyileştirir.
  • Bireysel gelişimi ve takım çalışmasını sağlayarak çalışanlar arasındaki iletişimi arttırır.
  • Yöneticilerin görev ve sorumluluklarını, çalışma şeklini geliştirir.
  • Maliyet odaklı düşünerek problem çözme yeteneğinin gelişmesine katkı sağlar.

 

Kaizen Konuları

 

  • Muda: Yapılan işe katma değeri olmayıp, yalnızca maliyeti arttıran unsurlardır
  • Muri: Makine, ekipman ve insanların kapasitelerine aşırı yüklenmedir.
  • Mura: Üretim planlaması ve üretim miktarının düzenli olmadığı, geçici olarak yükselip alçalarak dalgalanmaların oluşmasıdır.

 

Kaizen Nedir? Nasıl Uygulanır? (Uygulama Planı)

 

  1. Konu Seçimi
  2. Kayıp yapısının incelenmesi sonucu,
  3. Değer akış haritalarından,
  4. Acil bir problemi gidermek üzere
  5. Öncelikle üzerine gidilmesi gereken konular araştırılır.
  6. Etkisi ve kazanımı önemli olanlar belirlenir.
  7. Hedef Belirleme
  8. Bizi tatmin edecek hedef sayısal olarak tespit edilir.
  9. Hedefler SMART olmalıdır:
  10. Ekibin Oluşturulması
  11. Hiyerarşik değil (Ekip Üyesi)
  12. Konuya yönelik kişisel becerilere göre (Ekip Üyesi)
  13. Ekip üyelerini sevk ve idare edebilecek (Ekip Lideri)
  14. Motivasyonu yüksek bir üye (Ekip Lideri)
  15. Mevcut Durum Tespiti
  16. Verilere dayanmalı
  17. Spesifik olmalı
  18. Çözümleri içermemelidir
  19. Proje Planı
  20. Kök Neden Analizi
  21. Balık Kılçığı
  22. Neden Neden Analizi
  23. Çözümlerin Uygulanması
  24. Hedef – Sonuç Kontrolü
  25. Geliştirme faaliyetinin sonuçlarına bakar.
  26. Sonuçları “hedef” değerleri ile karşılaştırır.
  27. Kazançları tespit eder.
  28. Kutsal üçlünün bozulmadığını ispat eder. (Kalite, İş güvenliği, Üretkenlik)
  29. Standartlaşma
  30. Bakım talimatına işleme
  31. İş tanımına ilave etme
  32. Kalite Güvence talimatına ekleme
  33. Prosedürü kalıcı olarak değiştirme ve uygulama
  34. Yaygınlaştırma
  35. Başarınızı herkese ilan edin; sunuş yapın.
  36. Çalışmalarınızdan çıkardığınız dersleri listeleyin.
  37. Bulgularınızı herkesle paylaşın.
  38. Ekip dışında kalmış arkadaşlarınızı yeni yöntemler konusunda eğitin.
  39. Aynı geliştirmenin iş yerinin diğer noktalarında da yapılabilmesi hususunda yol gösterici olun.

 

1 181