A3 Problem Çözme Tekniği – Metodolojisi
A3 Problem Çözme Nedir? “A3” ismi aslında 11 ”x 17” gibi standart bir Avrupa kağıt boyutundan türetilmiştir. A3 Raporu, Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al (PUKÖ) metoduna dayanır. A3 Raporu, problem çözme ve sürekli iyileştirme için bu temel öncülü içermektedir.
A3 Problem Çözme Tekniği – Metodolojisi
A3 Problem Çözme Nedir?
“A3” ismi aslında 11 ”x 17” gibi standart bir Avrupa kağıt boyutundan türetilmiştir. A3 Raporu, Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al (PUKÖ) metoduna dayanır. A3 Raporu, problem çözme ve sürekli iyileştirme için bu temel öncülü içermektedir.
A3 Problem Çözmeye Giriş
Herhangi bir işletmenin başarılı olması için, sürekli iyileştirme kültürü çözme problemi oluşturmanın yanı sıra kaliteyi ve verimliliği arttırmak için çaba göstermeleri gerekir. A3 Raporu çok yararlı bir problem çözme ve sürekli iyileştirme aracıdır. İlk olarak Toyota tarafından kullanıldı ve günümüzde endüstride hızla popülerlik kazanıyor. Şirketler sorunları iyileştirme fırsatları olarak görmeye başlamalıdır. A3 Rapor formatı tüm problem tanımlama, açıklama, analiz ve çözüm adımlarının tek bir sayfa kağıda belgelenmesini sağlar.
Neden A3 Problem Çözmek Tekniği?
Bazı problem çözme araçları sayısız bilgi sayfasını, çoklu çizelgeleri ve grafikleri ve uzun raporları içerir. A3 Raporlama formatı, ilgili tüm bilgileri daha etkili görsel etki ile daha etkin bir şekilde iletmek için kullanılabilir. A3 Raporu etkili bir iletişim aracı olmakla birlikte, sürekli iyileştirme sağlamak için kullanılabilecek bir problem çözme ve eleştirel düşünme aracı olarak çok daha değerlidir.
A3 Raporu, katılan ekip üyeleri içinde problem çözme / sürekli iyileştirme zihniyetini teşvik eder. Yöneticilerin ve denetçilerin problem çözme tekniklerini ekipleriyle paylaşmaları için mükemmel bir araçtır. Kaynakların sınırlı olması durumunda, resmi bir A3 Raporunun tamamlanması her sorun için geçerli olmayabilir. Kullanımı, sorunun boyutuna ve işletme veya kuruluş üzerindeki etkisine göre belirlenmelidir.
A3 Raporu ve A3 düşünme şekli, değerli araçlardır. Yalın girişimler ve organizasyon boyunca bir problem çözme kültürü entegre etmek için.
A3 Problem Çözme Tekniği Nasıl Uygulanır?
A3 Raporu genellikle, Planla, Uygula, Kontrol Et, Önlem Al bir PDCA yapısını izleyen çoklu adımlardan oluşur. A3 Raporu için kullanılan farklı biçimlerden dolayı adımların sayısı değişebilir. Kullanılan tam adım sayısı, sonuç kadar önemli değil. A3 Raporu, kuruluşların ihtiyaçlarına ve tercihlerine bağlı olarak çeşitli formlar kullanabilir.
- Aşağıdaki paragraflar, temel adımlar ve A3’ü tamamlamak için kullanılan bazı araçlar hakkında bilgi sağlar. Tüm formların ortak gözüktüğü şeylerden biri, PDCA problem çözme sürecini takip etmeleridir. Temel adımlar ve bunların PDCA yapısına düştüğü yerler aşağıda listelenmiştir:
Problemi tanımla: - İlk adım, sorunu tanımlamak veya iyileştirme ihtiyacını belirlemek:
- İdeal durumu, işletme standardını veya istenen koşulu tanımlayın
- Mevcut durumu veya durumu tanımlayın
- Boşluğu veya sorunu tanımlayın
- Mevcut durumun istenen durumdan veya operasyonel standarttan farkı nedir?
- Hedeflerinizi belirtin ve A3’ü gerçekleştirmenin ve açığı kapatmanın kuruluşa nasıl fayda sağlayacağını açıklayın
- A3 tatbikatının tamamlanmasıyla hangi değer gerçekleşecek?
Sınırlama:
Bazı A3 formatlarında, anında karşı önlemler veya çevreleme eylemleri için bir bölüm dahil edilmiştir. Sınırlandırmanın amacı, başka sorunların ortaya çıkmasını önlemek veya mevcut sorunun diğer işlemlere, ürünlere veya bölümlere olumsuz etki etmesini engellemektir.
Kök Nedene Ulaşmak:
Daha sonra takım, sorunu çözmeli veya daha fazla tanımlamalıdır. İlgili 5N (Ne, Ne Zaman, Nerede, Kim, Neden) ve 2N (Ne Kadar, Ne Kadar / Ne Sıklıkta) soruları sorun. Soruna katkıda bulunan birden fazla sorun veya sorunu doğru şekilde çözmek için gereken daha fazla ayrıntı olabilir. Sorunları önceliklendirin ve oluşma noktasını veya kaçış noktasını belirleyin.
Hedefleri tanımla:
A3 ekibi, egzersiz sonucunda istenen iyileştirme ile ilgili hedefler belirlemelidir. Bu, işlem hacminde bir iyileşme yüzdesini, birim başına kusur sayısında veya işlem süresinde azalma içerebilir. Hedefler belirli, ölçülebilir, gerçekçi, ulaşılabilir ve zamanında olmalıdır. Birçok şirket SMART hedef yaklaşımını benimsiyor.
Sorun kaynağı çözümlemesi:
Ekip, çeşitli kalite araçları kullanarak sorunun Kök Sebep Analizi‘ni yapmalıdır. Araçlar, bunlarla sınırlı olmamak üzere, veri analizi veya bir Neden ve Etki veya Ishikawa diyagramını tamamladıktan sonra 5 Nedenli bir alıştırmayı içerebilir. Hangi yöntemi seçerseniz seçin, sorunun semptomlarını geçip kök nedene inmeniz önemlidir.
Karşı önlemler:
Kalıcı karşı önlemler veya düzeltici eylemler daha sonra kök nedene yönelik olarak belirlenmelidir. Karşı önlemler açıkça tanımlanmalı, sorumlu kişi tarafından sağlanmalı ve son tarihi olmalıdır. Mal sahibi veya son tarihi olmayan düzeltici faaliyetler nadiren gerçekleştirilir.
Uygulama:
Düzeltici faaliyetlerin uygulanması için bir plan geliştirilmelidir. Plan ekip üyelerini, kaynakları ve her görevi tamamlamak için gereken zamanı içermelidir. Bazı durumlarda, dış kaynaklardan veya test olanaklarından destek alınması gerekir. Bazı önlemler, aletlerin veya diğer sermaye harcamalarının onarılmasını veya değiştirilmesini gerektirebilir. Bu nedenle, herhangi bir düzeltici eylemi uygulamak için yeterli kaynakların mevcut olduğundan emin olmak için süreç boyunca uygun yönetim düzeyleri bilgilendirilmelidir.
İzleme ve Doğrulama:
A3 ekibi daha sonra karşı önlemlerin etkinliğini onaylamalıdır. Bu, ek kalite kontrolleri, İstatistiksel Proses Kontrolü (SPC) verileri, proses veya ürün denetimleri ve müşteri geri bildirimleri dahil ancak bunlarla sınırlı olmamak üzere birçok yolla gerçekleştirilebilir.
Standartlaştır ve Geliştir:
A3’ün bu aşamasında ekip, süreç değişikliklerini veya iyileştirmelerini standartlaştırmak için harekete geçmelidir. Ekip, tüm standart çalışmaları, çalışma talimatlarını ve süreç kontrol planlarını vb. Güncellemelidir. Ayrıca, A3 raporunda yapılan Kısa Bir Doğru / Doğru Yapılmış Şeyler alıştırmasını ve belgesini yapmak iyi bir uygulamadır. Süreç boyunca ve iyileştirme ne kullanabileceğini iyi. Yönetim ekibi ayrıca, kurum içindeki A3 aracının sürekli iyileştirilmesini teşvik etmelidir.
Word formatındaki A3 Rapor şablonunu aşağıdaki bağlantıdan indirebilirsiniz.
Takip edebilirsiniz
https://www.linkedin.com/company/donusumdanismanlik/